fbpx
Foto van Head Duck
Head Duck

Waar we het over hebben:

Jouw CRO verbeteren

CRO (conversion rate optimisation), een verschrikkelijk belangrijk onderdeel van marketing, en toch nog verdomd weinig over gesproken. Het gaat namelijk om het verbeteren van jouw conversiepercentage, en dat is belangrijk. Want het is vaak een stuk makkelijker om je CRO te verhogen dan alsmaar bezig te zijn met het vergroten van je bereik. Gaan we je uitleggen. 

Wat is CRO en waarom is het zo belangrijk? 

Zoals altijd kunnen we niet anders dan beginnen met het uitleggen van de hoofdbegrippen en uitleggen waarom het zo belangrijk is voor jou en je bedrijf. 

Conversieoptimalisatie (CRO) is het verbeteren van je website zodat meer bezoekers klanten worden. Het is belangrijk omdat je dan meer producten of diensten verkoopt zonder meer bezoekers nodig te hebben.

Belangrijk dus, want we gaan er even vanuit dat jij het niet verkeerd zou vinden als er meer mensen klant bij jou worden. 

We zullen het in deze blog ook hebben over je conversiepercentage. Het conversiepercentage is het percentage bezoekers dat iets koopt of een actie uitvoert op je website. Stel je hebt 100 bezoekers en 5 doen een aankoop, dan is je conversiepercentage 5%. Berekening: (5 aankopen / 100 bezoekers) x 100 = 5%.


Laten we eens verder kijken. 

Waarom je conversiepercentage verbeteren?

Laten we er eens vanuit gaan dat jouw website een conversiepercentage heeft van 1%. Wellicht krijg je elke maand 200 mensen op jouw site en dus krijg je gemiddeld 2 aanvragen per maand binnen. Leuk! Maar dat kan beter, dat vind je waarschijnlijk zelf ook. Laten we als doel stellen je aanvragen te verdubbelen.

Je kan dan twee dingen doen, gebaseerd op deze cijfers. 

  1. Je uiterste best doen om maandelijks 400 mensen naar je website te krijgen. 
  2. Of je conversie percentage van 1 naar 2% te verhogen. 

Welke lijkt jou makkelijker? Als je voor de tweede optie kiest dan heb je gelijk. Meer bereik creëren is niet alleen lastig, met slechte conversiepercentages moet je ook meteen een heel groot bereik hebben om aanvragen binnen te krijgen. 

Hoe verbeter je jouw conversiepercentage? 

Dan komen we bij de volgende vraag uit, hoe verbeter je dit percentage op de website. Er zijn heel veel verschillende aspecten die jouw conversies kunnen beïnvloeden.

Denk hier aan afbeeldingen, teksten, knoppen en de algemene layout van je pagina. 


Hier zijn wat algemene tips om ervoor te zorgen dat je de basis goed hebt staan. 

  • Verbeter de laadsnelheid van je website: Snelle laadtijden zijn cruciaal voor een goede gebruikerservaring. Optimaliseer afbeeldingen, minimaliseer JavaScript en CSS-bestanden en gebruik caching om de laadtijd te verkorten.
  • Maak gebruik van duidelijke en aantrekkelijke koppen: Gebruik pakkende koppen die de aandacht trekken en de bezoekers aansporen om verder te lezen of tot actie over te gaan. Zorg ervoor dat de koppen relevant zijn voor de inhoud van de pagina.
  • Optimaliseer voor mobiel: Zorg ervoor dat je website goed werkt op mobiele apparaten, aangezien steeds meer mensen gebruikmaken van smartphones en tablets om online te browsen. Test de mobiele gebruikerservaring en maak aanpassingen waar nodig om de conversie te verbeteren.

Nog meer tips? We got you! Die kan je hier downloaden, krijg je een mooi overzichtje van ons.  

A/B testen

A/B testen, iets waar wij dagelijks zoet mee zijn. Hier testen we wat werkt en wat niet. Moet die knop nou blauw of groen zijn, waar reageren mensen beter op: Start nu of Vraag nu aan? Zo zijn er dagelijks nog wel 951 vragen die wij ons afvragen en uit willen testen, natuurlijk doen we dit niet allemaal tegelijk. Maar alleen door te testen weet je of en hoe goed iets werkt. 

A/B testen doe je niet alleen op je website, maar kan je ook doen met je advertenties. Kijk welke afbeelding het beste werkt en welke tekst jouw doelgroep aanzet om actie te ondernemen.

Let er wel op dat je niet te veel dingen tegelijkertijd test, dan heb je namelijk onder aan de streep nog geen idee wat nou werkt en wat niet.