fbpx

samenwerken

Foto van Head Duck
Head Duck

Waar we het over hebben:

Funnel marketing & Traditionele marketing bureaus

Funnel marketing, als je je wat verder verdiept in (online) marketing, heb je dit begrip een keer voorbij zien komen. Wij zijn er groot fan van, we hebben ons hele bedrijf erop gebaseerd. Waarom? Dat leggen we je graag uit. We nemen je mee in de wereld van funnel marketing. 

Wat is funnel marketing?

Het is eigenlijk niet mogelijk om deze blog anders te starten dan met deze vraag: wat is funnel marketing? 

Funnel marketing is als een trechter die helpt om mensen stap-voor-stap klant te maken. Eerst leren ze je bedrijf kennen, daarna worden ze geïnteresseerd en uiteindelijk kopen ze iets. Het zorgt ervoor dat je steeds meer klanten krijgt door ze goed te begeleiden via online kanalen.

De trechter begint bij het bereiken van mensen, dit wordt over het algemeen gedaan door social media, adverteren en SEO. Door de juiste content te plaatsen kan jij jouw doelgroep bereiken.

Dan gaan we door naar de volgende stap van de trechter, het omzetten van bereik naar een mogelijke lead. Dit wordt vaak gedaan door een gratis weggever, een van de beste manieren om jouw doelgroep kennis te laten maken met jouw bedrijf. Zorg ervoor dat ze echt iets hebben aan deze weggever, het gaat allemaal om waarde die jij kan leveren. 

Nu je stap 1 en 2 hebt doorlopen, is het tijd om je mogelijke lead warm te maken. Een van de beste manieren om dit te doen is door in contact te blijven via e-mail. Geen spam, daar houdt niemand van. Maar waardevolle mails met extra tips, tricks of informatie die jouw potentiële lead op dat moment nodig heeft.

Dan gaan we naar de afsluiter, de CTA (call to action). Hier vraag je ze om een aankoop, aanvraag of meeting. Wat dan ook het beste bij jouw bedrijf aansluit. 

Waarom is het zo belangrijk?

Een goede funnel marketingstrategie en uitvoering zijn belachelijk belangrijk voor bedrijven, makkelijk om te zeggen natuurlijk, maar het is wel waar. 

Als je een goede strategie hebt, dan begrijpen mensen beter wat je aanbiedt en willen ze sneller iets kopen. Dit zorgt ervoor dat je meer klanten krijgt en je bedrijf groeit.

Ga bij jezelf eens na, als je een aankoop wilt doen en je bent je aan het oriënteren wie de beste aanbieder is. Voor welk bedrijf ga je dan?

Optie 1: Het bedrijf dat online nauwelijks zichtbaar is, heeft een slecht werkende website en het lastig maakt om je aanvraag uit te voeren. 


Optie 2: Het bedrijf dat je een checklist aanbiedt, om zeker te weten dat je niks over het hoofd ziet. Je up-to-date houdt over de belangrijke ontwikkelingen rondom het product of de dienst, en die jou uiteindelijk vragen eens om tafel te gaan zitten om te kijken naar de mogelijkheden?

Grote kans dat optie 2 een stuk aantrekkelijker voor je is. 

Funnel marketing agency VS online marketing agency

Ik kan het urenlang hebben over waarom het inhuren van een traditionele online marketing agency voor veel bedrijven een matig idee is. Maar voordat ik deze blog in een essay verander (heeft niemand behoefte aan) zal ik het proberen kort te houden. 


Je huurt een agency in om (een van) de volgende redenen: geld, tijd, energie en moeite besparen of er is te weinig kennis in huis. Niks mis mee, je hebt immers niet een schildersbedrijf gestart om de hele dag social media posts in elkaar te gaan zitten flansen. 

Dus je zet de stap om een agency in te huren, want jij wilt meer aandacht, meer leads en meer klanten om je business te laten groeien. Top! Alleen dan is de vraag: wat ga je uitbesteden? Je wilt meer zichtbaarheid, dus uh… social media? Klinkt prima, dus een tijdje later zit je in een meeting een (digitaal) kopje koffie te doen om te kijken wie de juiste partij voor jou is. Niks mis mee. 

Aan het eind van de maand krijg je je eerste update. Damn! 800 extra mensen bereikt deze maand, 400 euro lichter en… 0 extra klanten. He? 

De socialmediaspecialist heeft zijn, haar of diens werk top gedaan, maar toch blijft het echte gewenste resultaat uit. Hoe kan dat dan? 

Het verschil

Wanneer jij je social media agency hebt ingehuurd, hebben zij precies gedaan wat jij vroeg: meer bereik genereren. Zijn ze goed in, doen ze dagelijks en ze hebben gedaan wat ze jou hebben beloofd. Maar resultaat, nope. Godver, dat hele social media werkt toch niet en je zegt de samenwerking op. Of je probeert het nog een maandje of 2 en komt uit op dezelfde conclusie.

Waarom werkt het dan niet? Het is niet dat je op zoek hoeft naar een nieuwe social media expert. Het is dat er ergens anders in je funnel (als die er al is) van alles fout gaat. Wellicht is je contactaanvraag niet te vinden op je website, je website te traag of willen ze wel een aanvraag doen, maar zouden we toch graag eerst wat extra informatie willen. Kortom, je hele funnel is shit. En dat is zonde. 


Want die social media agency heeft hard gewerkt om die honderden mensen te bereiken, en jij hebt er een prima prijs voor neergelegd. 

En omdat je funnel shit is verlies je leads. Je kan dan een paar dingen doen: 

  1. Zelf aan de slag, prima keus. Kost wat tijd en moeite, maar dan heb je ook wat. 
  2. Iemand inhuren die wel de hele boel aanpakt (wij bijvoorbeeld, leuk neem hier contact met ons op). 
  3. Roepen, ja verdomme die hele online marketing onzin werkt niet. Ik wist het wel. En verder gaan met je werk zonder een agenda vol leads.

Aan jou de keus. 

Overigens is dit zeker geen betoog of aanval op social media, ad of andere agencies. Wij geloven echter dat zij niet de oplossing zijn voor het gros van de bedrijven met wie ze werken, ondanks het harde werk wat ze doen. 

Traditionele online marketing agencies, altijd ruk? 

Zeker niet! Zou ook makkelijk praten zijn vanuit onze kant. Maar heb jij al een marketingpersoon in dienst die net even niet de beste is in SEO, of al de hele dag druk bezig is en de ads niet kan optimaliseren. Dan is het perfect om naar een (gespecialiseerde) agency te stappen, niet de kosten van nog een werknemer. Wel de ondersteuning die jij op dat moment nodig hebt.

Zit je in die situatie? Dan zijn wij niet de beste match. Sturen we je graag door naar een van onze conculega’s (tips nodig, mail ons even).