fbpx
Foto van Head Duck
Head Duck

Waar we het over hebben:

Leads & Lead generatie

Leads en lead generatie. Als je niks hebt met de Engelse termen in marketing noem je ze potentiële klanten. Hoe je ze ook noemt, het gaat erom dat het vooral nog nét geen klanten zijn en dan ook dat je daar verandering in wilt brengen.

Lead generatie is een groot onderdeel van ons werk en we vertellen je er dan ook graag meer over. 

Wat is lead generatie? 

Net zoals elke blog lijkt het ons een mooie start om te kijken naar de kernbegrippen en deze toe te lichten. Wel fijn als we allemaal weten waar we het nu over hebben, dus wat is een lead en wat is lead generatie. 

Een lead is een persoon die interesse heeft getoond in wat je verkoopt, zoals iemand die zijn e-mailadres achterlaat op je website. Het is een potentiële klant die meer wil weten over je product of dienst.

En lead generation is het proces van het aantrekken en verzamelen van contactgegevens van mensen die geïnteresseerd zijn in je product of dienst. Dit kan door middel van advertenties, e-books, webinars of andere marketingactiviteiten. Het doel is om deze mensen uiteindelijk klant te maken.

Waarom is lead generatie zo belangrijk?

Misschien overbodig om uit te leggen, maar lead generatie is belangrijk. Heel simpel omdat elk bedrijf geld nodig heeft om te overleven en klanten daarbij een uitstekend middel zijn om geld te verdienen. Beetje hoe het hebben van een bedrijf werkt zeg maar. 

Nieuwe klanten binnenhalen is niet altijd even makkelijk en daarom is de focus op leadgeneratie voor veel bedrijven van ook nodig. Je kunt maar zolang door met de klanten die je nu al hebt. 

Hoe genereer je (meer) leads? 

Dan natuurlijk een belangrijke vraag, hoe genereer je meer leads. Een van de meest eenvoudige manieren om meer leads te genereren is adverteren. Dit is namelijk (gemakkelijk) schaalbaar. Weet je dat je met 1 euro adverteren er 1,50 uitkrijgt. Dan weet je dat je bij 2 euro er 3 euro uitkrijgt, ga zo maar door.

Adverteren alleen is niet aan te raden. We raden je aan om hierachter nog een funnel te zetten. Stuur de mensen van de advertentie op zijn minst door naar je website waar ze hun gegevens kunnen achterlaten in ruil voor een gratis proefperiode, weggever, etc… Zo heb je de gegevens in eigen bezit. 

Moet je je wel helemaal blind staren op het genereren van leads

Sterke vraag, al zeggen we het zelf. Leads zijn belangrijk, daar gaan we niet over liegen. Echter is het alleen focussen op het binnenhalen van nieuwe leads vaak een strategie die maar tijdelijk werkt of dat je nog veel laat liggen. Dat is zonde.  

Wij geloven dat je dit altijd moet combineren met online marketing, juist die combinatie is zo sterk. Je wilt namelijk niet afhankelijk zijn van advertenties. Heb je even niet de mogelijkheid om te adverteren, of verhoogt Meta of Google de prijzen opeens. Dan kan het zo zijn dat je al jouw leads het raam uit ziet vliegen. 

Hoe combineer je die twee nou? 

Leads genereren door advertenties te draaien die gericht zijn op sales is top. Het zorgt voor een agenda met flink wat afspraken als je het goed doet. Maar dan zit je nog met het probleem dat je volledig afhankelijk bent van advertenties. 

Dus ons advies, staar je niet kapot op het genereren van leads door sterke advertentie campagnes maar werk met een omni aanpak. Dat betekent dat je ook lekker bezig bent met het vergroten van het bereik op je website en ook nog eens wat socials erbij pakt. Zodat je vanuit alle hoeken bereik binnenkrijgt die je kan converteren.