samenwerken

Lead generatie

Leadgeneratie, je hoort er steeds meer over. Dagelijks jouw e-mail inbox vol met nieuwe aanvragen, dat is het doel. Voor velen klinkt dit als een droom of een scam, maar in ieder geval als iets dat nog geen realiteit is.

Want wat levert jouw online marketing je nu op? Hoeveel kwalitatieve leads komen er uit je website?

Een aanpak waar leadgeneratie centraal staat is cruciaal om jouw bedrijf draaiende te houden. En vooral, om je de ruimte te geven te werken aan je bedrijf en niet in je bedrijf.

Nu komen we natuurlijk uit bij, hoe zorg je voor zo’n strategie, en het allerbelangrijkste. Hoe voer je die uit?

We beginnen bij het begin, we gaan het hebben over wat een leadgeneratie strategie is.

 

Wat is lead generatie?

Er zijn enorm veel verschillende manieren om leadgeneratie te starten. Zo kan je beginnen met advertenties, SEO, social media of e-mail marketing.

Het mooiste is als je dit allemaal op elkaar aan laat sluiten, maar dat is toekomstmuziek. We beginnen met onze aanrader. Het begint met advertenties. Daar zo meer over.

Nou zouden we het graag willen, maar we hebben geen idee wie er achter jouw laptop zit, dus het kan zijn dat advertenties niet de beste keuze zijn voor jouw business. Wil je persoonlijk advies? Kom dan eens gezellig (online) met ons kletsen over wat er mogelijk is.

Wat is een lead?

Het doel met leadgeneratie is om iemand uit jouw doelgroep binnen te halen en ze uiteindelijk aan te zetten tot het uitvoeren van een gewenste actie. Klinkt fancy, maar het is vrij simpel:

Jij bent sportschool eigenaar, jij wilt meer mensen in jouw sportschool. Vooral jongeren tussen de 20 en 30 die al wat ervaring hebben in de sport.

Dan is het doel met leadgeneratie dat mensen uit die doelgroep uiteindelijk bij jou een proeftraining aanvragen. Wanneer iemand dat doet is diegene een lead. Een potentiële klant bij jou.

Nu heeft natuurlijk niet elk bedrijf iets dat overeenkomt met een proeftraining. Als aannemersbedrijf kan je moeilijk een proef aanbouw doen. Toch is het doel om contactgegevens binnen te krijgen en de mensen warm te maken voor jouw bedrijf. Dan is een white paper, checklist of brochure de ideale uitkomst. In ruil voor gratis informatie krijg jij de contactgegevens.

Wat heb je nodig voor een leadgeneratie strategie?

Wanneer je jouw eigen leadgeneratie strategie wilt bouwen zijn er een paar dingen die je echt nodig hebt. We hebben ze voor je op een rijtje gezet:

  • Een landingspagina: je doel is om zo veel mogelijk mensen uit je doelgroep te bereiken en door te sturen naar de juiste plek. Dat is de landingspagina. Hier staat alles wat mensen moeten weten over je dienst en kunnen je gratis weggever aanvragen.
  • Weggever: om een gratis weggever aan te kunnen vragen moet je er natuurlijk wel eentje hebben. Dus maak iets waar je potentiële klanten echt iets aan hebben. Het gaat tenslotte om het weggeven van waarde.
  • Sales aanpak: na deze 2 punten heb je als het goed is wat leads verzamelt, je wilt deze natuurlijk omzetten in betalende klanten en dat gaat niet zomaar. Daar komt jouw sales aanpak om de hoek kijken, bel de mensen op of ga online met ze in gesprek om te kijken of jullie een goede match zijn!

De basis aanpak van leadgeneratie

Laten we beginnen bij de basis! Het echte werk gaat nu beginnen en we beginnen bij de eerste fase van leadgeneratie, het bereiken van je doelgroep. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, maar de aanpak waar je het snelste resultaat ziet is adverteren. Zo kan je precies jouw doelgroep selecteren en bereiken.

De mensen van je advertenties stuur je dan weer door naar je landingspagina.

Hier bespreek je hoe jij het probleem van je doelgroep gaat oplossen. Dan stuur je ze door naar het downloaden van je weggever of vertel je ze om een kennismaking met je in te plannen.

Wanneer ze dit doen veranderen ze in een lead, want jij hebt hun contactgegevens in je systeem staan vanaf nu.

Andere manieren om mensen online te bereiken:

  • SEO
  • Social media

Dit is puur de basis van leadgeneratie, maar voor veel bedrijven zijn er nog wat extra stappen nodig. Om het sales proces makkelijker te maken maar ook om de leads warmer te maken.

Een schepje erboven op: Lead funnel +

Een van de beste manieren om een lead warm te maken (of te houden) is door een e-mail campagne te koppelen aan je CRM systeem. Iemand voert dan de gewenste actie uit (kennismaking, download, proeftraining etc…) en komt dan terecht in deze campagne.

E-mail marketing kan geweldig werken voor lead generatie als je het goed aanpakt, je kan het namelijk enorm persoonlijk maken. Je kunt de nieuwsbrieven wel die met je voornaam beginnen, dat is niks nieuws meer.

Maar met de juiste instellingen kan je bijhouden hoe iemand is binnengekomen in je CRM, wanneer, en wanneer ze jouw gewenste actie hebben uitgevoerd.

Hebben ze iets gedownload? Stuur dan een follow up een paar dagen later om ze te vragen wat ze ervan vinden.

Hebben ze een proeftraining of kennismaking gepland? Stuur dan een paar dagen van tevoren dat je enthousiast bent om kennis te maken!

Andere opties:

  • Sturen van casestudies
  • Relevante informatie
  • Social proof
  • Podcasts, interviews of interessante social posts

We zouden natuurlijk geen goed voorbeeld zijn als we onze eigen strategie niet zouden volgen, daarom nodigen we je uit om meer te leren over hoe funnel marketing jouw bedrijf gaat helpen.