Stel je eens het volgende voor, dagelijks honderden bezoekers naar jouw website zonder dat je hiervoor hoeft te betalen. Dat klinkt bijna te mooi om waard te zijn toch? Dat is het niet, want met de volgende tips ga jij al een enorme sprong maken de goede richting in.
Jij wilt jouw website hoger laten scoren in Google, als je net nieuw bent in de SEO (de inspanningen die je doet om je website hoger te laten ranken) wereld kan alle informatie nogal overweldigend zijn. Dat begrijpen we goed. Sowieso is SEO een tijdrovende bezigheid, echter levert het ook heel veel op.
Om jouw website goed te laten ranken in de zoekmachines is het van belang dat je de juiste aanpak volgt en er continu mee bezig bent. Wij geven je graag 3 tips om mee te starten, dit zijn kleine fouten die we toch vaak fout zijn gaan bij websites. Ze zijn (relatief) makkelijk op te lossen en geven je website een mooie boost.
Tip 1 – H1 titel
Een H1 titel, wat is dat precies? Net zoals bij een document gebruikt je titels en ondertitels om je tekst overzichtelijker te maken en aan te geven wat er belangrijk is. Dat is ook precies wat je gaat doen op je website pagina’s en blogs.
Hierdoor maak je het niet alleen overzichtelijk voor je lezers, het maakt het ook nog eens goed leesbaar voor zoekmachines. Zoekmachines lezen als het ware mee met als doel een zo goed mogelijk beeld te krijgen van je content en de kwaliteit.
Begin dus met een H1 titel om aan te geven waar je content over gaat. Dan kan je verder met een H2 en H3 titel, net zoals je in een document zou doen. Zie je hoe dit kopje ‘1 – H1 titel’ groter is dan de rest? Het is ook een H2 titel. Zo laat je Google zien waar je het over gaat hebben binnen je onderwerp.
Het is belangrijk dat je niet meerdere H1 titels gebruikt op één pagina. En ook niet dezelfde H1 titels gebruikt op verschillende pagina’s, dus als één van je pagina’s ‘Over ons’ heet. Dan wil je die titel niet vaker gebruiken op een andere pagina.
2 – Meta omschrijving
Elke pagina of blog post op jouw website heeft een meta omschrijving nodig. Dit is eigenlijk een korte samenvatting van de inhoud van de content. Wanneer jouw pagina of blog post wordt weergegeven in een zoekmachine, is dit de tekst die onder de titel staat.
Dit kan je gemakkelijk doen door het installeren van de Yoast plugin op je WordPress site. Deze plugin maakt jouw SEO in het algemeen een stuk makkelijker en geeft je (nog) meer inzichten en tips hoe je dit kan verbeteren.
Een goede meta omschrijving bevat het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden, moeten de inhoud beschrijven en uniek zijn.
Hier zie je een voorbeeld hoe je meta omschrijving eruit ziet mét de Yoast plugin.
3 – Zorg voor genoeg woorden
Hoeveel woorden heb jij op je pagina staan? Dit is belangrijk voor je SEO rankings. Zonder genoeg tekst te hebben op jouw pagina zal Google en andere zoekmachines moeite hebben om te begrijpen wat de inhoud van jouw tekst is.
Over het algemeen bevatten pagina’s die worden weergegeven op de eerste positie van Google rond de 2200 woorden. Wanneer jij een pagina hebt met een paar honderd woorden gaat het dus niet lukken om met deze andere te concurreren.
Voor een blog post raden wij aan om minimaal 500 woorden te gebruiken en te gaan voor rijke content. Dit betekent dat je niet alleen tekst toegevoegd, maar ook foto’s en andere media die een aanvulling zijn op je tekst.
Hulp nodig bij jouw SEO?
Zoals we al eerder in deze blog zeiden, SEO kan overwerldigend zijn als je er net mee begint. Daarnaast kost het ook nog eens veel tijd. Niet alleen om te leren, maar ook om uit te voeren. Wil je deze tijd liever aan iets anders besteden? Of kom je er zelf niet uit? Dan staan onze eendjes voor je klaar om je verder te helpen. Benieuwd hoe we je kunnen helpen, kijk dan hier.