fbpx
Foto van Head Duck
Head Duck

Waar we het over hebben:

Wat is SEO en waarom is het zo belangrijk?

De belangrijkste vragen die je jezelf moet afvragen als je aan de slag gaat met een bepaalde vorm van marketing, wat is het en waarom is het zo belangrijk.

Dus…

Wat is SEO? En waarom is SEO zo belangrijk? Vragen waar we niet zonder kunnen starten. Je wilt natuurlijk wel weten waarom je iets zou moeten doen. 

In deze blog nemen onze eendjes je mee in de wondere wereld van SEO we beginnen met de start en leggen je uit wat het is en waarom SEO zo belangrijk is.

Wat is SEO eigenlijk?

Wat the duck is SEO? SEO staat voor search engine optimization in het Nederlands komt dat neer op, zoekmachine optimalisatie. 

Dit is de definitie van SEO, maar SEO werkzaamheden zijn een ander verhaal. Hier gaat het namelijk over alle inspanningen die jij doet om je website beter in Google en andere zoekmachines te laten ranken. Wanneer jij een website hebt wil je dat mensen deze website bezoeken, daarom heb je deze site gemaakt. Maar toch gebeurt dit vaak niet, dat komt omdat jouw website niet goed scoort in de zoekmachines. 

Waarom is SEO belangrijk?

Dé vraag natuurlijk die nu door je hoofd gaat, waarom is het zo belangrijk dat jullie er een complete blog aan toewijden? Dat vertellen we je graag. We doen dit aan de hand van een voorbeeld. 

Bedenk eens de laatste keer dat je iets hebt opgezocht op Google. Je was naar iets op zoek, informatie of je wilde misschien een aankoop doen. 

Denk nu eens terug aan jouw ‘klikgedrag’, op welke resultaten heb jij geklikt die naar voren kwamen. De eerste link? Misschien wel de tweede. De kans is echter klein dat je verder bent gekomen dan het vijfde resultaat dat Google je heeft laten zien, en we kunnen eigenlijk met zekerheid zeggen dat je de tweede pagina met zoekresultaten niet hebt bereikt. 

Dan nu de vraag, wat betekent dit voor jou? 

Wanneer je ondernemer bent wil je klanten. Je wilt dat mensen jouw bedrijf kennen. Je wilt dat mensen naar jou toekomen wanneer ze jouw diensten of producten nodig hebben. Dat begrijpen we, maar dan moeten ze je wel kunnen vinden. 





Goede SEO zorgt ervoor dat je hoger scoort in Google en dus meer verkeer krijgt naar je website. En dat is een goed ding, heel goed zelfs. Want meer verkeer betekent meer mensen die zien wat jij doet en hoe goed jij dit doet. En dat betekent weer meer leads, aanvragen of verkopen. 

Wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert in een zoekmachine komen er resultaten naar boven. Nu zal jij zelf ook zeker wel een keertje iets hebben gegoogeld. Dat weten wij vrij zeker, omdat namelijk meer dan 90% van alle zoekopdrachten hiermee wordt uitgevoerd. 

Nadat je hebt gezocht heb je dus resultaten, dan begint de strijd om de klik. Jij wilt natuurlijk niet alleen tussen die resultaten staat, je wilt ook dat mensen op jouw website klikken. 

Hoe hoger jij scoort, hoe meer mensen er komen naar jouw website.

Wanneer we het hier hebben over goed scoren of ranken in de zoekmachines, hebben we het altijd over goed scoren met zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf. Een van de meest relevante zoekwoorden voor jouw bedrijf is je branche + plaatsnaam van een grote stad bij jou in de buurt. Zo kan je denken aan bakker Nijmegen of schilder Amsterdam

Dat is waarom SEO belangrijk is voor jou. Jij wilt goed scoren op de juiste zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf.

Om jouw content beter te laten ranken is het belangrijk dat je een algemeen idee hebt hoe zoekmachines denken. Dus… 

SEO CTR per positie

Hoe denken zoekmachines?

Zoekmachines indexeren dus jouw pagina’s van je website, maar hoe doen ze dat? Er zijn tientallen, dan wel niet honderden factoren die meespelen in het ranken van de zoekresultaten. We gaan ze niet allemaal bespreken maar we willen je toch een algemeen beeld geven zodat je het wat makkelijker kan begrijpen. 

Laten we bij het begin beginnen, iemand is op zoek naar een schilder in Nijmegen. Dus die gaat naar Google en typt in: ‘schilder in Nijmegen’. Tot zover ken je het verhaal, want een zoekopdracht uitvoeren doe je waarschijnlijk dagelijks. 

Dan gaat Google aan de slag voor je, het scant alle websites die zijn aangemeld bij Google aan gaat op zoek naar content voor jou die relevant is voor schilder in Nijmegen. Hoe gebeurt dit?

De zoekmachines lezen als het ware elke website om zo te bepalen welke site het meest relevant is voor jouw zoekopdracht. Het kijkt niet alleen naar de content op je website, maar ook naar hoe snel de site laadt, hoeveel mensen de website hebben bezocht, hoe lang ze blijven op de website en wat ze daar doen. 

Al deze (en nog veel meer) factoren hebben invloed op hoe de website op volgorde worden gezet en aan jou worden weergegeven. 

Hulp nodig bij jouw SEO?

Zoals we al eerder in deze blog zeiden, SEO kan overwerldigend zijn als je er net mee begint. Daarnaast kost het ook nog eens veel tijd. Niet alleen om te leren, maar ook om uit te voeren. Wil je deze tijd liever aan iets anders besteden? Of kom je er zelf niet uit? Dan staan onze eendjes voor je klaar om je verder te helpen. Benieuwd hoe we je kunnen helpen, kijk dan hier.