Google mijn bedrijf, een tool van Google die je hoogstwaarschijnlijk wel een keer voorbij hebt zien komen. Voor ondernemers is dit een geweldige tool om je online zichtbaarheid te verbeteren.
Wil jij jouw bedrijf laten zien aan de wereld? Dan is het belangrijk om Google my business goed in te stellen. Wij leggen je uit hoe!
Wat is Google mijn bedrijf?
Google mijn bedrijf is dus een van de vele tools van Google die jouw online zichtbaarheid gaat helpen. De tool is compleet gratis en helpt jou om de vermelding van je bedrijf in de zoekmachine te beheren en te verbeteren.
Deze vermelding van je bedrijf wordt zichtbaar zodra mensen in de zoekmachine of bij Google maps op zoek zijn naar jouw bedrijf, jouw bedrijfsnaam, of een vergelijkbaar bedrijf. Denk hier aan zoektermen als ‘schilder bij mij in de buurt’ of ‘schilder Nijmegen’.
Op basis van wat er precies wordt gezocht bepaalt Google wat de beste match is met de zoekopdracht. Zo krijgt de gebruiker van Google het beste antwoord op wat ze zoeken. Dit alles beheer je via Google mijn bedrijf, erg belangrijk dus om jouw bedrijf hier aan te melden.
Waarom is Google mijn bedrijf belangrijk?
Dagelijks gebruiken duizenden mensen Google om iets op te zoeken, dat zijn in totaal miljoenen zoekopdrachten per dag. Voor een groot deel van deze zoekopdrachten gaat het om een product, dienst of oplossing van hun probleem.
Bedenk zelf maar eens hoe jij het aanpakt wanneer je op zoek bent naar een bedrijf, waar begin je? Bij Google? Dan ben je zeker niet de enige, want heel veel mensen doen dit. Daarom wil jij dat jouw bedrijf bekend is bij Google. Als dit niet zo is loop je echt heel veel mensen mis, dat wil je toch niet?
Heel simpel gezegd, jij hebt weinig kans om gevonden te worden als je geen account hebt. Wanneer je nieuwe klanten wilt is het natuurlijk wel de bedoeling dat zij je kunnen vinden. Dus hoog tijd om je Google mijn bedrijf profiel aan te maken of te updaten.
Wat is belangrijk bij Google mijn bedrijf
Wanneer je een account aanmaakt en je bedrijf aanmeldt is het belangrijk om je profiel zo compleet mogelijk in te vullen. Van openingstijden tot aan foto’s en het juiste adres. Dit klinkt misschien logisch maar het zal je verbazen hoe vaak dit misgaat.
Let op: geef bij feestdagen en andere speciale dagen je openingstijden goed door, zo voorkom je dat je standaard openingstijden worden getoond terwijl je misschien dicht bent op die dag. Kleine moeite en super handig voor jouw bezoekers.
Goede reviews
Leuk! Je hebt een account en je hebt alle nodige informatie ingevuld, wat nu? Nu is het tijd voor reviews. Google mijn bedrijf is niet iets wat je één keer aanmaakt en dan lekker laat voor wat het is. Nee, je wilt er actief mee bezig zijn. En niet alleen met het updaten van informatie.
Reviews zijn enorm belangrijk voor Google en dan hebben we het over goede reviews. Het is namelijk zo dat Google moet bepalen welk bedrijf als eerste wordt getoond, en als tweede en derde en ga zo maar door.
Hoe weet Google welk bedrijf beter aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker? Een deel ervan zijn goede reviews.
Jij gaat toch ook liever in zee met een bedrijf die tientallen goede reviews heeft in plaats van totaal geen reviews? Het is dus tijd om actief bezig te gaan met het verzamelen van deze reviews. Vraag klanten na je dienstverlening of wanneer ze een product kopen om een review achter te laten. Veel mensen vinden het geen probleem dit te doen, ze hebben alleen even die ene push nodig om het te doen.
Wat doe je bij een negatieve review?
Een negatieve review kan gebeuren, iemand had toch andere verwachtingen of er ging iets mis in de communicatie. Het gebeurt, maar wat dan?
Het is vervelend als iemand een negatieve reactie achter laat, en als je dit verder zo laat kan het negatieve gevolgen hebben voor jouw sales. Echter kun je er ook een positieve draai aan geven.
Het is niet zo dat je de review(s) kunt verwijderen, maar je kan er wel op reageren. Dat geeft jou de kans om niet alleen aan die persoon jouw kant van het verhaal te laten zien maar aan iedereen die de review leest. Laat weten dat je blij bent om een oplossing te vinden en graag met ze in contact komt. Niet alleen goed voor iedereen die het leest, maar ook goede klantenservice naar degene die een probleem heeft met je bedrijf.
Wanneer je deze reviews onbeantwoord laat is de kans groot dat én de onvrede groeit én je een slechte reputatie begint op te bouwen bij mensen die deze reviews lezen. Dat is zonde, neem even de tijd om te reageren en te laten zien dat je echt wilt meedenken met een klant ook als ze een probleem hebben.
Vragen beantwoorden Google mijn bedrijf
Een andere functie van Google mijn bedrijf is dat je potentiële klanten een vraag kunnen achter laten. Probeer hier snel op te reageren, vaak zijn dit vragen over openingstijden, je diensten of producten en je beschikbaarheid. Deze mensen nemen de moeite om contact met je op te nemen en hebben vragen die wellicht ook bij andere opkomen.
Even reageren en contact opnemen zorgt ervoor dat die persoon tevreden is, zich gehoord voelt en voor andere mensen heb je deze vraag ook meteen beantwoord.
Voordelen Google mijn bedrijf
Meer dan genoeg informatie en tips om mee aan de slag te gaan, we zetten het allemaal nog even voor je op een rijtje.
- Beter zichtbaar bij zoekopdrachten
- Verbeterde local SEO
- Vermelding in Google
- Zichtbaar in Google maps
- Alle bedrijfsinformatie op 1 plek
- Reviews zichtbaar voor iedereen
- Al jouw vragen op 1 plek
Hulp nodig met Google Mijn Bedrijf?
Je weet wat Google mijn bedrijf is en waarom het belangrijk is om jouw profiel te optimaliseren voor gebruikers en zoekers. We willen je aanraden om nu meteen lekker aan de slag te gaan met het aanmaken van een profiel of om je informatie te updaten. Zo voorkom je dat je nog meer leads en klanten misloopt.
Mocht je nu geen online marketing held zijn, slecht met technologie of gewoon weg geen tijd hebben om dit allemaal te doen? Dan zijn wij er voor je, we helpen graag. Stuur ons even een berichtje en we kijken met je mee.