Ben jij vaker online te vinden? Dan heb je wellicht een idee wat een call to action is. Een knop of een stukje tekst die jou vraagt actie te ondernemen. Dat is eigenlijk in het heel kort wat een call to action knop is. Deze knop wordt ook wel CTA genoemd. Super belangrijk in marketing.
Als je je afvraagt of dit nu zo belangrijk is dat we er een hele blog over schrijven kunnen we daar kort over zijn. Een CTA kan jouw succes van de campagne namelijk maken of breken. Dus wanneer je call to action niet goed is, heb je een flink probleem.
Wil jij alles weten over CTA en hoe je een goede call to action schrijft? Lees dan verder want onze eendjes hebben alles voor je op een rijtje gezet.
Wat is een call to action (CTA)?
Laten we beginnen bij het begin, wat is een call to action. Een CTA is een stukje tekst gemaakt om jouw doelgroep een bepaalde actie te laten ondernemen. Bijvoorbeeld inschrijven voor een nieuwsbrief, een post te liken, een aanvraag te doen of contact op te nemen.
Bekende varianten van een call to action zijn “Download nu” of “vraag nu aan”. Maar daar houden de mogelijkheden niet op natuurlijk. Er zijn namelijk zo veel mogelijke varianten mogelijk, onder in de blog vind je een paar voorbeelden en onze favorieten.
Waarom heb jij een call to action knop nodig?
Een call to action is dus enorm belangrijk om te hebben op jouw website. Het geeft namelijk duidelijk aan wat jij wilt dat jouw bezoekers doen. Het is een feite een knop waar je ze een actie laat uitvoeren.
Tip: Wanneer het gaat om een landingspagina is het belangrijk dat jij maar één CTA hebt op je pagina.
Hoe maak jij een goede call to action knop?
Een goede CTA schrijven is makkelijker gezegd dan gedaan, online word je namelijk dagelijks geconfronteerd met tientallen of honderden CTA’s. Dus hoe ga jij ervoor zorgen dat je hier tussen uit springt? Dat doe je door emoties en urgenties op te wekken bij je doelgroep.
Emoties? Is dat niet een beetje dramatisch voor een klein stukje tekst? Dat lijkt wellicht zo, maar toch is het jouw golden ticket naar een actie die jij uitgevoerd wilt hebben.
De volgende dingen kunnen jou helpen om dit te bereiken:
- Voeg getallen toe. ‘Schrijf je nu in en ontvang 50% korting’.
- Speel in op FOMO (the fear of missing out). ‘Gratis verzending, alleen vandaag!’.
- Voeg bijvoeglijk naamwoorden toe. ‘Bereik nu jouw droom lichaam met SportEendjes B.V.’
Dit zijn verschillende tactieken die je kan gebruiken om jouw CTA unieker te maken en uit het water te laten springen.
Voorbeelden call to action
Er zijn wel duizenden manieren om een call to action aan te pakken, maar we hebben wat voorbeelden voor je op een rijtje gezet om je een beeld te geven van wat je kan doen. En we hebben een paar van onze favorieten toegevoegd. Daarnaast leggen we ook uit waarom deze nu zo goed werken.
Start jouw gratis proefversie nu!
Mensen houden van gratis dat weten we. Daarnaast helpt het door ‘nu’ toe te voegen, dat geeft een idee van urgentie.
Gratis verzending, alleen vandaag!
Ook hier werkt het woord gratis weer en gebruiken we ‘vandaag’ als urgentie.
Vind jouw droomhuis met EendjesMakelaar!
Door ‘jouw’ te gebruiken maak je het persoonlijk. ‘Droomhuis’ spreek mensen aan en geeft er een emotionele lading aan.
Een goede CTA en dan?
Met een goede CTA alleen kom je er niet. Je wilt natuurlijk ook dat je website aantrekkelijk is voor jouw bezoekers, anders is de kans dat ze je CTA lezen vrij klein.
Jij wilt dat mensen jouw product of dienst bekijken, interessant vinden en dan de gewenste actie ondernemen. Met alleen een goede CTA ga je er niet komen, maar met een slechte CTA weet je zeker dat je er niet komt.
Het gaat dus om het hele plaatje, maar ook al lijkt de CTA een klein onderdeel heeft het toch een grote invloed op je website, aanvragen en verkopen!
Samen impact maken
Nu is het tijd voor impact! Met een sterke website en goed werkende CTA’s ga jij de wereld veroveren en daar helpen we je graag bij.
Onze eendjes staan voor je klaar om je hierbij te helpen, benieuwd naar wat we voor jou kunnen betekenen? Dan gaan we graag met je in gesprek om te kijken naar de mogelijkheden.
Laten we impact maken
Laten we ervoor zorgen dat jouw website een converteer machine wordt! Door de juiste aanpassingen worden jouw bezoekers betalende klanten!