Hoeveel kost online marketing, een belangrijke vraag voordat je gaat beginnen met het maken van je plan. Je wilt natuurlijk van tevoren weten wat je kan verwachten wanneer je gaat beginnen met je online marketing.
Met DukcImpact helpen wij bedrijven met hun online marketing om impact te maken. We vertellen je graag meer over wat je kan verwachten als het gaat om de kosten van online marketing.
Wat zijn de kosten van online marketing?
Laten we meteen met de deur in huis vallen, we kunnen je hier niet vertellen wat de kosten voor jouw online marketing precies gaan zijn. Dit ligt namelijk aan een hoop verschillende factoren die we hier niet kunnen voorspellen. Toch willen we het een en ander uitleggen om je zo een beter beeld te geven van wat je kan verwachten.
Zoals we net zeiden zijn er veel verschillende factoren die te maken hebben met de kosten van online marketing. Zo verschilt het of je het zelf gaat doen of uitbesteden, wat je precies gaat doen en hoe je dit aanpakt. Dus wat kost online marketing?
Zelf doen vs. online marketing uitbesteden
Een van de belangrijke factoren van de kosten is dus of je de online marketing zelf gaat doen of het laat uitbesteden. Het is logisch dat je dan te maken krijgt met het uurtarief van de persoon of bedrijf aan wie je het uitbesteedt. Echter betekent dit niet altijd dat je onderaan de streep meer kwijt bent, dat lichten we graag even toe.
Er zijn een paar belangrijke redenen waarom je marketing uitbesteedt. Een daarvan is omdat deze persoon of bedrijf de kennis en ervaring in huis heeft om de kwaliteit van de marketing te verhogen. En dat betekent meer conversies.
Andere redenen om de marketing uit te besteden is dat het te veel tijd en energie kost. Ook hier bespaar je onderaan de streep zonder dat je daar misschien bewust van bent. Je bespaart hier namelijk je eigen tijd en energie, die je kan besteden aan andere dingen binnen je bedrijf.
Wat levert het jou op?
Een goede vraag om jezelf te stellen voordat je begint, is wat levert het me op en wat zijn mijn doelen hierin? Marketing is namelijk niet alleen zorgen voor nieuwe leads en conversies. Het is ook community building en het behouden van je huidige klanten.
De doelen gaan jou helpen met het opzetten van je marketingplan en het maken van de keuzes in online marketing. Wil je de focus leggen op het bouwen van een community? Dan is social media the way to go. Wil je je richten op verkopen en merkbekendheid, dan raden we je aan om eens te kijken naar Facebook ads.
Nu weet je dus wat je wilt, vanuit hier is het belangrijk om te kijken wat het je oplevert. Sommige van deze dingen leveren direct iets op en andere zijn langetermijninvesteringen.
Hiermee willen we het verschil duidelijk maken tussen bijvoorbeeld advertenties die gericht zijn op verkopen en community building. Beide zijn namelijk enorm belangrijk en waardevol voor je bedrijf. Maar als je kijkt naar hoe snel het je iets oplevert, zul je sneller verkopen en conversies zien met advertenties dan je community.
Dat betekent dus niet dat community building niet waardevol is. Het kan zorgen voor vertrouwen, repeat customers, fans en exposure. Allemaal super belangrijk, je ziet alleen niet direct de voordelen ervan terug.
Hierin kan je dus keuzes maken, heb je nu meteen sales nodig om verder te kunnen? Dan is het tijd voor directe acties. Wil je werken aan de langetermijnmarketing van je bedrijf? Community building of SEO is dan een geweldige oplossing.
Starten met jouw online marketing?
Wil jij starten met jouw online marketing? Dan helpen we je graag verder en bespreken we de opties met je!
Verschillende soorten marketing
We willen in het kort toelichten welke verschillende soorten online marketing er zijn en wat je ervan kan verwachten.
Facebook advertenties. Deze soort advertenties heb je ongetwijfeld voorbij zien komen als je een Facebook account hebt. Dit is een geweldige manier om conversies te genereren en tegelijkertijd je merkbekendheid te vergroten onder je doelgroep.
Het is een relatief goedkope manier om te adverteren waar je nog steeds veel uit kunt halen.
Google advertenties. Deze advertenties kan je laten zien aan jouw doelgroep die op zoek zijn naar bepaalde zoekwoorden. Het voordeel hiervan is dat deze mensen dus al op zoek zijn naar wat jij aanbiedt. Hierdoor ben je in tegenstelling tot Facebook ads een stapje verder in het verkoopproces.
Echter zijn deze advertenties vaak per klik wat duurder en heb je veel directe competitie.
SEO. Search engine optimization is een geweldige manier om jouw website hoger te krijgen in de zoekresultaten voor bepaalde zoekwoorden. Enorm belangrijk om hier goed te scoren, want je krijgt veel bezoekers naar je website waar je niet voor hoeft te betalen.
Het enige nadeel van SEO is dat het vrij tijdsintensief is en even duurt voordat je er resultaten van ziet.
Social media. Eigenlijk is bijna elk bedrijf tegenwoordig actief op social media. Actief zijn op de socials kan je helpen met het bouwen van een goede volging en community. Dit is niet altijd makkelijk om te doen en het kan ook vrij tijdsintensief zijn.
Dit is zeker een van de marketing vormen die tijd nodig heeft om te groeien en waar je de resultaten ziet op de lange termijn.
Hoe zorg je voor een goede ROI?
Dit is het belangrijkste om te kijken of je marketing werkt en of je jouw budget kan verhogen. ROI, oftewel return on investment. Wat krijg jij terug voor jouw investeringen.
Om dit beter uit te kunnen leggen nemen we het volgende voorbeeld, je hebt een week lang Facebook advertenties gedraaid en hebt hier 100 euro aan uitgegeven. Daarmee heb je 8 verkopen gerealiseerd ter waarden van 40 euro. In totaal heb je dus 320 euro verdient, als we hier de advertentiekosten vanaf halen heb je onder aan de streep 220 euro.
Dat komt neer op een ROI van 220%, je hebt namelijk van die 100 euro 220 euro gemaakt. Zolang je een positieve ROI hebt verdien je aan je marketing. Dat is natuurlijk een goed ding.
Onderaan de streep
Dus hoeveel kost online marketing? Wanneer je dit goed doet kost het je eigenlijk niks en levert het je alleen geld, merkbekendheid en fans op. Het kan zijn dat je in het begin wat geld moet investeren, maar dan krijg je het later dubbel en dwars terug.
Ben jij benieuwd hoe jij het beste kan beginnen met jouw online marketing, of zit je erover na te denken om dit uit te besteden? Dan komen we graag met je in gesprek hierover om te kijken naar de mogelijkheden! Dan leggen we je graag nog verder uit wat online marketing kost.
Starten met jouw online marketing?
Wil jij starten met jouw online marketing? Dan helpen we je graag verder en bespreken we de opties met je!